Rudans MTB-park bara en kvart från Vega

Att intresset för att cykla i skogen fullkomligt exploderat senaste åren är inte alls förvånande. Aktiviteten passar stora som små, rutinerade som nybörjare. Och nu kan alla Vega-bor glädjas åt ett riktigt vasst MTB-område i Rudan.

Du som gillar att cykla mountainbike, eller stigcykling som man säger på svenska, bör snarast hoja ner till friluftsområdet vid Rudasjöarna. Tar en kvart från Vega station. Här har det nyligen anlagts cykelslingor för åkare på alla nivåer. Det finns allt från kortare nybörjarspår och teknikspår med hinder till längre banor på 4,4 – 15 kilometer! Spåren är av varierande karaktär och skiljs åt av olika färger. Sajten Trailforks har en tydlig karta över området och de olika slingorna.

Enklast är att starta vid Rudans MTB Spårcentral, som ligger vid Nedre Rudan och finns utmärkt på google maps.
Efter din fartfyllda cykeltur kan du svalka dig i antingen Övre eller Nedre Rudasjön. I Övre Rudasjön finns en sandstrand med stor brygga. Nedre Rudasjön är kanske mest känd som fiskesjö, men det går utmärkt att doppa sig från bryggor och klippor. Mellan sjöarna finns stora gräsytor, utegym, volleybollplan och lekpark.

Hitta hit
Till Rudans friluftsområde kommer du med enklast med cykel från Vega. Så här hojar du från Vega station.

Kommer du långväga ifrån kan du ta cykeln på pendeltåget till Handen station och sedan direkt till Rudan via den södra uppgången. Föredrar du att hänga cykeln på bilens dragkrok så finns det p-platser i anslutning till gångbron och vid pendeltågsstationen.

4 tips inför din stigcykling

1. Rätt lufttryck i däcken
När man cyklar Mountainbike kan man med fördel ha ett lägre däcktryck än i till exempel ett racerdäck. Fullpumpade däck ger nämligen en väldigt stötig cykling över rötter och stenar och dessutom ett sämre grepp.

2. Rätt höjd på sadeln
Ställ dig bredvid cykeln och dra upp sadeln i jämnhöjd med din höft. Sätt dig därefter på sadeln och placera ena hälen på pedalen. Du ska nu kunna sträcka ut benet – då vet du att sadelhöjden är rätt

3. Använd rätt cykelteknik
Ställ dig upp när det är svåråkt, för kroppen bakåt när det lutar brant utför, gör dig bred med armarna, håll farten uppe över hindren, kör rakt på hindren och titta långt fram och planera. Ett av de vanligaste misstagen när man börjar med mountainbiking är att man tittar ner istället för rakt fram

4. Börja med lämpliga utmaningar
Som nybörjare är det lätt hänt att ge sig på allt för stora utmaningar. Så släng dig inte ner för de allra brantaste backarna på en gång. Börja i flackare terräng och jobba dig uppåt!